Brede kennis en kunde in huis
Het doen van goed en onafhankelijk onderzoek vraagt om verschillende kwaliteiten van de onderzoeksorganisatie. Een van de vereisten is de beschikbaarheid van voldoende kennis en kunde. ‘Dat is het mooie aan Stimuland’, reageert Liset enthousiast. ‘Want we hebben de benodigde academische kennis in huis om onafhankelijk en gedegen onderzoek te waarborgen, met gebruikmaking van de juiste onderzoeksmethoden en een nauwkeurige vastlegging. Daarnaast zijn we geworteld in het platteland, weten we wat er speelt en spreken we de taal. We hebben verstand van (maatschappelijke) ontwikkelingen op het platteland, we kennen de agrarische sector en we opereren in een uitgebreid netwerk van overheden, bedrijven, specialisten en uitvoerders. Door onze academische kennis te combineren met onze geworteldheid in, en praktijkervaring op het platteland, zijn we een unieke onderzoekspartner voor onze opdrachtgevers.’
Praktijkgericht met brede onderzoeksmethodes
Afhankelijk van de onderzoeksvraag en het onderwerp wordt de onderzoeksmethode gekozen die het meest doeltreffend is. ‘In ons onderzoek maken we zowel gebruik van kwalitatieve als kwantitatieve methodes, die we aanvullen met literatuur- en bureaustudies. Daarbij richten wij ons vooral op het kwalitatieve onderzoek waarbij we verder kijken dan de theorie en de cijfers, en vooral onderzoeken wat er in de praktijk écht speelt en leeft. Daarvoor maken we regelmatig gebruik van participatief onderzoek waarbij we, bijvoorbeeld doormiddel van een inloopavond, mensen uitgebreid de ruimte geven om hun inbreng te geven. Of we kiezen voor actieonderzoek waarbij we samen met de mensen uit de praktijk de vragen ophalen en daarmee aan de slag gaan. In al ons onderzoek vinden we het belangrijk om niet alleen te kijken naar wat er is en speelt, maar ook naar waarom het er is. Juist die waaromvraag komt in veel andere onderzoeken niet aan de orde terwijl deze erg waardevol is. Dat is alleen te achterhalen door mensen te interviewen. En daar zijn we goed in’, benadrukt Liset.
‘Het verhaal achter de cijfers. Daarmee onderscheiden we ons echt!’