Dat participatie belangrijk is en dat het helpt om tot betere besluiten te komen die aansluiten op de wensen en behoeften van bewoners, wordt over het algemeen wel onderkend door zowel organisaties als beleidsmakers. ‘Maar in de dagelijkse praktijk merken we dat het best lastig wordt gevonden om inwoners daadwerkelijk mee te laten doen en denken. Daarnaast heb je steeds weer te maken met een grote diversiteit aan mensen, met een eigen sociale dynamiek in een buurt of een groep, soms met tegenstrijdige belangen of met onderling wantrouwen. In elk participatieproces is de dynamiek en zijn de omstandigheden dus anders. Met andere woorden: er is geen blauwdruk voor participatieprocessen, maar het is en blijft maatwerk’, deelt Linda gedreven haar ervaringen.
Nog effectieve opzetten van bewonersparticipatie
‘Om nog meer kennis en handvatten te krijgen om bewonersparticipatie nog beter en effectiever te kunnen opzetten, volg ik nu de leergang Adviseur Bewonersparticipatie die bestaat uit vier modules met in totaal 8 live dagen, verdeeld over een jaar.’ De leergang wordt gegeven door ervaren participatiespecialisten die bij diverse organisaties allerlei participatiewerkzaamheden hebben gedaan en nog steeds met de voeten in de klei staan. In de leergang komen veel verschillende aspecten van bewonersparticipatie aan bod. Denk hierbij aan onder andere de vakinhoudelijke kennis over participatie, de belangrijke competenties die je als adviseur bewonersparticipatie moet hebben, het kiezen van de juiste werkvorm en het effectief inzetten van diverse tools om daarmee uiteindelijk inwoners op een goede manier te betrekken bij maatschappelijke opgaven. ‘Ik ben nu op de helft van de leergang en het biedt al veel nieuwe en aanvullende inzichten. In combinatie met onze ervaring uit eerdere participatietrajecten helpt dit ons om voorafgaand aan een participatieproces nog beter de belangrijke kaders te stellen, rollen en verantwoordelijkheden met elkaar af te spreken en bewoners op een goede manier in plannen te betrekken.’