Wat was de aanleiding om te kiezen voor tijdelijke ondersteuning bij het PPLG-proces?
Loes: “Er komt veel op ons af als gemeente. We zitten vol in de landbouwtransitie en zoeken uit welke rol we kunnen innemen en hoe we beweging onder agrarische ondernemers kunnen faciliteren. Samen met een collega van Ruimtelijke Ordening houd ik me bezig met het PPLG. Doordat de deadline voor het Ontwerp Concept PPLG Overijssel werd vastgesteld op 1 juli aanstaande, kregen wij een soort ‘snelkookpangevoel’. Mijn collega en ik zouden dat met z’n tweeën, naast alle taken die er momenteel al liggen, amper redden. Juist in deze tijd, met veel initiatieven die opkomen en veel vragen vanuit ondernemers, wil je vooral tijd reserveren voor direct contact met inwoners en ondernemers. Bovendien wil je bij dit proces goed aangehaakt en heel zorgvuldig zijn, omdat je weet dat het PPLG grote impact kan hebben op het buitengebied en de ondernemers. Om op zo’n korte termijn dus toch de goede input te kunnen leveren was interne ondersteuning meer dan wenselijk.”
Welke taken heeft Inez voor jullie verricht de afgelopen maanden?
Loes: “In eerste instantie hebben we Inez’ opdracht heel helder afgebakend: wat doe jij, wat doe ik? We hebben ook gekeken waar ambtelijk en bestuurlijk de behoefte lag. Al snel was duidelijk dat een proces-overzicht enorm helpen zou. Waar stonden we als gemeente, waar zitten we nu, waar gaan we naartoe? Inez heeft dat met een tijdlijn in kaart gebracht en heeft daar de belangrijke beslismomenten aan toegevoegd. Ook hield ze punctueel in de gaten hoe we ons op die tussentijdse momenten moesten voorbereiden. Zowel door het opstellen van agenda’s als het bewaken van de planning. Dit hielp ons om scherp te blijven.”